
Usein kysyttyä
Tarvitsetko apua? Löydät tältä sivulta vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiimme
Olemme koonneet avuksesi vastauksia kysymyksiin, joita meiltä kysytään eniten. Niistä voit löytää valmiin vastauksen nopeasti omaankin kysymykseesi. Voit ottaa yhteyttä myös yhteydenottolomakkeella.
Laskutus
Miksi saan Tampereen Energia Sähköverkolta laskun, vaikka ostan sähköni muulta yhtiöltä?
Paikallisena sähköverkkoyhtiönä me Tampereen Energia Sähköverkolla vastaamme sähkönjakelustasi ja laskutamme siitä siirtomaksun. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa.
Käyttääksesi sähköä sinulla tulee olla kaksi voimassa olevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Tampereen Energia Sähköverkon ja sähkön myyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa. Tehdessäsi sähkön myyntisopimuksen, olet valtuuttanut myyntiyhtiön tekemään puolestasi verkkopalvelusopimuksen paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa.
Tampereen Energia Sähköverkko ja valitsemasi sähkön myyntiyhtiö lähettävät sinulle erilliset laskut.
Löydät laskusi kätevästi maksuttomasta Sähkis-asiointipalvelustamme.
Miksi sähkölaskussa näkyy korjausrivejä?
Sähkömittarin tuntirekisteri luetaan kerran päivässä, pääsääntöisesti edellisen päivän tuntisarjat. PLC-tekniikan luennalla voi joskus olla parin päivän viive. Mittareiden luentaa voivat haitata esimerkiksi jotkut sähköverkkoon liitetyt laitteet, muutokset tukiasemilla tai uudet rakennukset.
Mikäli mittaria ei olla saatu luettua, arvioimme kahden vuorokauden jälkeen puuttuvan tuntienergian ja toimittamme Datahubiin (myyjän käyttöön) tiedot epävarmoina arvioina. Kun saamme mittarilta oikeat tiedot, korjaamme mittaustiedon ja muutamme statuksen mitatuksi. Näin myyjä tietää aina, onko arvo oikea eli mitattu vai arvio, joka tulee muuttumaan.
Varsinkin kuunvaihteessa luennoissa voi olla normaalia pidempää viivettä, koska mittareilta haetaan silloin tuntisarjojen lisäksi myös tariffilukemat. Osa myyjistä haluaa suorittaa asiakkaan laskutuksen jo kuukauden ensimmäisenä päivänä, vaikka verkkoyhtiöllä on 11 vuorokautta aikaa toimittaa lopulliset mittaustiedot. Osa myyjistä ottaa tietoisen riskin laskuttamalla epävarmaksi tiedetyillä arvioilla.
Mikäli myyjä on laskuttanut epävarmoilla arvioilla, on hyvin todennäköistä, että seuraava lasku sisältää korjausrivejä, joilla näitä arvioituja arvoja päivitetään mitatuiksi.
Miten voin ilmoittaa tilinumeroni hyvitystä varten?
Voit ilmoittaa tilinumeron hyvitystä varten lomakkeella.
Entä jos en selviä laskuni maksusta tai saan suuren laskun?
Laskulle on mahdollista saada lisää maksuaikaa tai sopia maksusuunnitelmasta. Erääntymättömän laskun eräpäivää siirrät kätevästi maksuttomassa Sähkis-palvelussamme. Yli 14 vrk eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €.
Jos sinulla on yli kaksi viikkoa sitten erääntynyt lasku tai olet saanut maksumuistutuksen, voit sopia sen maksamisesta olemalla yhteydessä yhteistyökumppaniimme Ropo Capitaliin, joka huolehtii erääntyneiden laskujen asiakaspalvelusta.
Sähkis-palvelussamme voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen laskukohtaisesti.
Sopimukset ja energian kulutus
Kuinka siirrän sähkösopimukseni uuteen asuntoon tai taloon?
Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutostasi meille. Valitsemasi sähkönmyyjä huolehtii ilmoittaa meille muutostasi. Teemme ilmoituksen perusteella sinulle verkkopalvelusopimuksen ja lähetämme sinulle siitä sopimusvahvistuksen.
Huomioithan kuitenkin, että kiinteistöissä sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joka ei siirry kiinteistön uudelle omistajalle automaattisesti. Kiinteistön kauppakirjassa olisi hyvä olla maininta sähköliittymän siirtymisestä tai siitä tulisi tehdä erillinen luovutuskirja. Liittymän omistuksen muutoksesta voit myös ilmoittaa sähköisellä lomakkeella tai puhelimitse. Liittymissopimusta ei voida siirtää, mikäli verkkoyhtiöllä on sähkön siirron sopimuksiin liittyviä maksamattomia laskuja entiseltä omistajalta. Uusi liittyjä voi myös maksaa laskut, jolloin liittymä voidaan siirtää.
Pitääkö minun tehdä sähkön siirrosta sopimus erikseen?
Ei tarvitse. Riittää, että olet yhteydessä valitsemaasi sähkönmyyjään, joka ilmoittaa meille tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimuksen tekemiseksi. Kun sopimus on tehty, saat meiltä sopimusvahvistuksen.
Haluan vaihtaa sähkönmyyjää, mitä minun pitää tehdä?
Mistä tiedän, mikä on sähkön myyntiyhtiöni?
Löydät tiedon sähkön myyntiyhtiöstäsi myyntisopimuksen laskultasi. Voit valita ja asioida sähkön myyntiyhtiösi kanssa heidän palvelukanavissaan. Useimmat myyntiyhtiöt tarjoavat sähköisen asiointimahdollisuuden verkkosivuillaan tai erillisen mobiilisovelluksen kautta.
Mistä näen oman sähkönkulutukseni?
Sähkiksestä näet oman sähkönkulutuksesi jopa tunnin tarkkuudella. Rekisteröityminen onnistuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Rekisteröityminen on helppoa ja turvallista Signicatin turvallisen tunnistautumisen avulla. Lue lisää ja rekisteröidy.
Olen muuttamassa. Pitääkö Tampereen Energia Sähköverkolle ilmoittaa muutosta erikseen?
Sinun ei tarvitse ilmoittaa meille muutostasi erikseen, vaan sopimusasiat hoituvat aina valitsemasi sähkön myyntiyhtiön kautta. Saamme sähkönmyyjältä tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimuksen tekemiseksi ja lähetämme sinulle vahvistuksen automaattisesti. Varmistamme samalla, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen.
Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Samalla voit irtisanoa vanhat sopimukset. Muuton yhteydessä vaaditaan aina uudet sähkösopimukset sähkön siirron ja myynnin osalta.
Sähköverkkoon liittyminen ja sähkön pientuotanto
Rakennan talon. Mitä minun tulee tehdä, että saan sähköä?
Mitä minun pitää tehdä, kun sähkönkäyttö lisääntyy esimerkiksi sähköautojen latauksen tai maalämmön vuoksi?
Sähköurakointi edellyttää viranomaisen (Turvatekniikan keskus) myöntämän luvan!
Kuinka liittymätilaukseni etenee?
Kun saamme liittymätilauksen teemme kirjallisen liittymissopimuksen ja lähetämme sen sinulle allekirjoitettavaksi. Kun olet allekirjoittanut sopimuksen ja lähettänyt sen meille, jäämme odottamaan sähköurakoitsijaltasi yleistietolomaketta, jolla pyydetään kytkentää ja mittarointia. Sähköpääkeskuksen ja liittymiskaapelin on oltava silloin valmiiksi asennettuina, kaapeliojan peitettynä ja kaapelin kytkettynä keskukselle toivottuna kytkentäpäivänä. Lisäksi uusilla mittauksilla on oltava sähkösopimus. Sopimusurakoitsijamme soittaa ja sopii ajankohdan, jolloin liittymä kytketään verkkoon ja mittarit asennetaan.
Milloin liittymääni kytketään sähköt?
Sopimusurakoitsijamme ottaa yhteyttä kytkentäajankohdansopimiseksi, kun liittymissopimus on kunnossa ja sähköurakoitsijasi on pyytänyt kytkentää yleistietolomakkeella. Sähköjen kytkeminen edellyttää, että asiakas on tehnyt sähkösopimuksen valitsemansa myyjäyhtiön kanssa.
Talossani on kaksi mittaria. Voiko toisen mittarin poistaa?
Toisen mittarin voi poistaa ja yhdistää kaiken kulutuksesi yhden mittarin taakse. Ole yhteydessä sähköurakoitsijaan, joka tekee tarvittavat muutokset sähkökeskukseen ja johdotuksiin. Kun muutokset on tehty, sähköurakoitsija pyytää meiltä mittarin poistoa yleistietolomakkeella ja sopimusurakoisijamme hakee mittarin pois. Mittarin poistosta veloitetaan palveluhinnaston mukainen maksu.
Voinko vaihtaa siirtotuotetta?
Voit vaihtaa päivä- ja yöhinnoitteluun perustuvan Aikasiirto-tuotteen Yleissiirto-tuotteeksi tai toisin päin.
Voit ilmoittaa muutoksesta lomakkeella.
Miten saan sähköt tapahtumaan?
Mitä tarkoittaa kysynnän jousto?
Kysynnän jouston avulla sähkönkulutusta voidaan siirtää edullisen hinnan ajalle. Varaavat lämmitykset soveltuvat hyvin kysynnän joustoon. Kysynnän jousto mahdollistaa oman pientuotannon hyödyntämisen tehokkaammin ja ostosähkön vähentämisen. Kysynnän joustolla voidaan vaikuttaa sähköverkon mitoitukseen ja huipputehotarpeeseen.
Kysynnän joustopalveluita voi tiedustella omalta sähkönmyyjältä tai joltain muulta palveluntuottajalta.
Voiko ilmassa kulkevan sähköjohdon siirtää maan alle pihatöiden yhteydessä?
Kyllä voi, huolehdimme kaapeloinnista, kun johdolle on rakennettu valmis reitti. Ole hyvissä ajoin yhteydessä liittymäpalveluumme, mistä saat lisätietoja.
Sähkön pientuotanto
Hyödyt eniten tuotannostasi, jos käytät suurimman osan sähköstä itse. Tämän vuoksi tuotantolaitteet olisi hyvä mitoittaa oman kulutuksen mukaan. Jos tuotat enemmän kuin kulutat, verkonhaltija ei osta verkkoon siirrettyä sähköä vaan sinun tulee tehdä erillinen oman tuotannon myyntisopimus sähkönmyyjän kanssa.
Lue lisää täältä.
Sähköviat
Epäilen, että kodin sähkölaitteita on mennyt rikki sähköverkon häiriön takia. Voinko hakea korvauksia?
Verkkoyhtiö on korvausvelvollinen, jos verkkopalvelussa on ollut virhe. Laitteiden tulee kuitenkin kestää sähkökatkojen yhteydessä esiintyvät normaalit hetkelliset jännitepiikit, mutta esimerkiksi nollavika on korvattava virhe.
Korvauskäytäntömme perustuvat sähkömarkkinalakiin ja yleisiin sopimusehtoihin. Korvauksia voit hakea omalta vakuutusyhtiöltäsi tai verkkoyhtiöltä.
Katuvalot eivät pala. Kenelle ilmoitan asiasta?
Sähköverkon rakentaminen ja työmaat
Jakokaappien ja muuntamoiden puhdistus – miten toteutetaan?
Jakokaappien ja muuntamoiden puhdistamiseen tarvitaan perehdytetty ammattihenkilö. Ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä olemme kokeilleet ammattimaisesti toteutettua katutaidetta pieneen osaan omaisuuttamme, yhteistyökumppaninamme Tampereen Taidemuseo.
Lisäksi haemme jatkuvasti uusia, kustannustehokkaita ratkaisuja ja vaihtoehtoja pintamateriaaleiksi, jotka ehkäisisivät luvatonta töhrimistä.
Miksi keskustassa kaivetaan niin usein?
Vanhojen kerrostalojen sähköntarpeen kasvaessa, joudutaan vahvistamaan sähköverkkoa myös katualueella.
Pyrimme kuitenkin yhteisiin kaivuihin eri toimijoiden kanssa ja asentamaan ennalta varalle kaapelin suojaputkia, että kaivuualueet jäisivät mahdollisimman pieniksi.
Miksi kadulle on kaivettu monta monttua?
Tampereen Energia Sähköverkko on varautunut uusiin maakaapeleihin ennalta asentamalla muiden töiden yhteydessä varalle suojaputkia maahan. Kaapelireitille on tehtävä ”vetomonttuja”, jotta kaapelit saadaan vedettyä olemassa oleviin suojaputkiin.
Kohteissa jossa joudumme kaivamaan koko kadun auki, asennamme suojaputket ensiksi, jotta katualue saataisiin peitettyä mahdollisimman nopeasti. Joudumme kuitenkin jättämään vetomontut auki kaapelivetoa varten.