Haluamme, että laskun vastaanottaminen ja maksaminen on sinulle mahdollisimman helppoa siksi suosittelemme maksutavaksi ympäristöystävällistä e-laskua.

Jos et koe e-laskua sinulle sopivaksi, tarjoamme maksutavaksi myös perinteisen paperilaskun. Paperilasku on myös veloitukseton vaihtoehto.

Laskun eräpäivää siirrät kätevimmin Sähkis-palvelussamme! Lue lisää maksujärjestelyistä.

Valitse sinulle sopivin laskutustapa

Haluamme, että laskun vastaanottaminen ja maksaminen on sinulle mahdollisimman helppoa siksi suosittelemme maksutavaksi ympäristöystävällistä e-laskua. Verkkopankissa voit valita miltä tililtä lasku veloitetaan ja tehdäänkö veloitus automaattisesti eräpäivänä vai hyväksytkö laskun maksuun itse. Verkkopankin asetuksista voit valita haluatko saapuneesta laskusta tiedon sähköpostiin tai puhelimeen. Voit tilata e-laskun verkkopankistasi käyttäen laskultamme löytyvää viitenumeroa.

Voit valita laskusi toimitustavaksi myös perinteisen paperilaskun tai suoramaksun. Jos olet digipostipalvelu Kivran käyttäjä, toimitamme paperilaskut automaattisesti palveluun.  Yrityksille suosittelemme verkkolaskua. Jos yrityksesi vastaanottaa verkkolaskuja, voit ilmoittaa verkkolaskutustiedot meille yhteydenottolomakkeella.

Laskutuksesi perustuu etäluettavalta sähkömittarilta saamaamme sähkön kulutukseesi. Saamme mittarilta kulutustiedot tunneittain.

 

 

Olisiko näistä apua?

Miten voin muuttaa laskun eräpäivää?

Laskun eräpäivän muuttaminen onnistuu Sähkis-palvelussamme Laskutus-sivulla eräpäivän edessä olevasta sinisestä kalenterikuvakkeesta. Eräpäivää pystyy muuttamaan, jos eräpäivä on tulevaisuudessa eikä sitä ole vielä muutettu aikaisemmin. Jos kuvake on harmaana, ei eräpäivää pysty muuttamaan.

Laskulle on mahdollista saada lisää maksuaikaa tai sopia maksusuunnitelmasta. Erääntymättömän laskun eräpäivää siirrät kätevästi Sähkis-palvelussamme.  Yli 14 vrk eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €.

Entä jos en selviä laskuni maksusta tai saan suuren laskun?

Laskulle on mahdollista saada lisää maksuaikaa tai sopia maksusuunnitelmasta. Erääntymättömän laskun eräpäivää siirrät kätevästi maksuttomassa Sähkis-palvelussamme.  Yli 14 vrk eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €.

Jos sinulla on yli kaksi viikkoa sitten erääntynyt lasku tai olet saanut maksumuistutuksen, voit sopia sen maksamisesta olemalla yhteydessä yhteistyökumppaniimme Ropo Capitaliin, joka huolehtii erääntyneiden laskujen asiakaspalvelusta.

Sähkis-palvelussamme voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen laskukohtaisesti.

Haluaisin maksuaikaa laskulle. Mitä teen?

Jos laskun eräpäivä ei ole vielä mennyt, voit saada laskullesi maksuaikaa. Kätevimmin siirrät eräpäivää Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirto maksaa 4,50e/siirretty eräpäivä.

Miksi saan Tampereen Energia Sähköverkolta laskun, vaikka ostan sähköni muulta yhtiöltä?

Paikallisena sähköverkkoyhtiönä me Tampereen Energia Sähköverkolla vastaamme sähkönjakelustasi ja laskutamme siitä siirtomaksun. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa.

Käyttääksesi sähköä sinulla tulee olla kaksi voimassa olevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Tampereen Energia Sähköverkon ja sähkön myyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa. Tehdessäsi sähkön myyntisopimuksen, olet valtuuttanut myyntiyhtiön tekemään puolestasi verkkopalvelusopimuksen paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa.

Tampereen Energia Sähköverkko ja valitsemasi sähkön myyntiyhtiö lähettävät sinulle erilliset laskut.

Löydät laskusi kätevästi maksuttomasta Sähkis-asiointipalvelustamme.

Miksi sähkölaskussa näkyy korjausrivejä?

Sähkömittarin tuntirekisteri luetaan kerran päivässä, pääsääntöisesti edellisen päivän tuntisarjat. PLC-tekniikan luennalla voi joskus olla parin päivän viive. Mittareiden luentaa voivat haitata esimerkiksi jotkut sähköverkkoon liitetyt laitteet, muutokset tukiasemilla tai uudet rakennukset.

Mikäli mittaria ei olla saatu luettua, arvioimme kahden vuorokauden jälkeen puuttuvan tuntienergian ja toimittamme Datahubiin (myyjän käyttöön) tiedot epävarmoina arvioina. Kun saamme mittarilta oikeat tiedot, korjaamme mittaustiedon ja muutamme statuksen mitatuksi. Näin myyjä tietää aina, onko arvo oikea eli mitattu vai arvio, joka tulee muuttumaan.

Varsinkin kuunvaihteessa luennoissa voi olla normaalia pidempää viivettä, koska mittareilta haetaan silloin tuntisarjojen lisäksi myös tariffilukemat. Osa myyjistä haluaa suorittaa asiakkaan laskutuksen jo kuukauden ensimmäisenä päivänä, vaikka verkkoyhtiöllä on 11 vuorokautta aikaa toimittaa lopulliset mittaustiedot. Osa myyjistä ottaa tietoisen riskin laskuttamalla epävarmaksi tiedetyillä arvioilla.

Mikäli myyjä on laskuttanut epävarmoilla arvioilla, on hyvin todennäköistä, että seuraava lasku sisältää korjausrivejä, joilla näitä arvioituja arvoja päivitetään mitatuiksi.

Mistä tiedän, mikä on sähkön myyntiyhtiöni?

Löydät tiedon sähkön myyntiyhtiöstäsi myyntisopimuksen laskultasi. Voit valita ja asioida sähkön myyntiyhtiösi kanssa heidän palvelukanavissaan. Useimmat myyntiyhtiöt tarjoavat sähköisen asiointimahdollisuuden verkkosivuillaan tai erillisen mobiilisovelluksen kautta.

Maksujärjestelyt ja perintä

Erääntymättömälle laskulle oma mahdollista saada maksuaikaa. Kätevimmin siirrät eräpäivää Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirto maksaa 4,50e/siirretty eräpäivä.

Suoramaksulaskun eräpäivää ei voi siirtää, koska pankki veloittaa laskun automaattisesti pankkitililtä alkuperäisenä eräpäivänä.

Laskun perintä

Yhteistyökumppanimme Ropo Capital Oy huolehtii erääntyneiden sähkölaskujen maksumuistutuksista ja perinnästä. Ropo Capital Oy:n lähettämästä laskusta käy aina ilmi mistä laskusta on kyse ja minne voi olla yhteydessä ongelmatilanteissa.

Maksumuistutuksiin, katkaisuvaroituksiin ja perintään liittyen voit olla yhteydessä suoraan Ropo Capitalin asiakaspalveluun

Tilinumeron ilmoittaminen

Tilinumeron ilmoittaminen

"*" näyttää pakolliset kentät

Tällä lomakkeella voit ilmoittaa meille tietoturvallisesti tilinumerosi maksujen palautusta tai erikseen sovittujen hyvitysten maksamista varten. Jos sinulla on useampi hyvityslasku, riittää että ilmoitat tilinumeron vain kerran. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.
Nimi*
Löydät asiakasnumeron laskultasi.
Jos sinulla on useita hyvityslaskuja, riittää, että täytät lomakkeen kerran käyttäen yhden laskun numeroa
18 merkkiä
Osoitetiedot
Käsittelemme lomakkeella antamiasi henkilötietoja Tampereen Energia Sähköverkon Yleisten tietosuojakäytäntöjen mukaisesti.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.