Kesä tuli ja meni nopeasti. Sähköautolla ajelut jäivät vähälle, koska viihdyin enemmän kaksipyöräisten selässä.
Onneksi muu perhe käytti autoa. Sillä käytiin mm. suopotkupallon MM-kisoissa Hyrynsalmella. Noin 1200 km MM-kisareissun lataukset julkisilla latureilla onnistuivat moitteetta ja kustannukset niistä olivat noin 40 euroa. Toki lasten kanssa pätevät samat lainalaisuudet sähköautolla kuin polttomoottoriautolla: Täydellä tankilla lähdetään, tyhjällä tankilla palautetaan.
Sähkö maistuu maantiellä
Maantiellä, etenkin yli 100 km/h nopeuksissa, sähkö maistuu autolle eri malliin. Tämä tuli todettua Espooseen suuntautuneella reissulla.
Tapani mukaan lähtö hieman viivästyi ja moottoritietä tuli ajettua joutuisaa, rajoitusten puitteissa olevaa nopeutta. Kulutus hilautui 20 kWh/100 km tienoille. Perillä auto ilmoitteli lataustarpeesta, jos haluan takaisin kotiin päästä.
Paluumatkalla ei ollut kiirettä, joten säädin nopeuden noin 100 km/h paikkeille. Hämeenlinnassa auto jo ilmoitteli, että kotiin pääsee ja 7 % latausta jää vielä jäljellekin. Ei siis hädän päivää. Pälkäneellä arvio oli tippunut 4 % lataukseen, joten hieman piti nopeutta hillitä. Tuo arvio pitikin kotiin saakka ja 350 km matkalla sähköä kului 53 kWh, joten 4 kWh (noin 20 km) oli vielä jäljellä. Aikaa paluumatkaan kului noin 20 minuuttia enemmän, joten välilatauksella aikaa olisi ollut hankala säästää.
Auton antamat kulutusarviot täsmäävät kesällä paremmin
Ylipäätään sähköautolla ajo kesäaikaan on ihan vastaavaa kuin polttomoottoriautolla. Auton kulutusarvioihin voi luottaa huomattavasti enemmän kuin talvella ja latausvälit ovat selkeästi pidemmät.
Hei, autoni kuvasi sinut!
Sitten selitystä tämän blogin otsikolle: Kangasalan Lentolassa kauppakeskuksen parkkipaikalla parkissa ollut autoni keula sai osumaa kanssa-autoilijan toimesta. Tapahtuma tallentui auton kameroilla, joten todistusaineisto oli vankka. Onneksi vastapuoli oli asiallinen ja nosti käden pystyyn virheen merkiksi. Vahinkoilmoituksen hän teki saman tien ja auto meneekin korjaamolle näinä päivinä.
Vastaavissa tapauksissa kannattaa tilanne dokumentoida mahdollisimman hyvin, varmistaa vastapuolen henkilöllisyys, haalia pari todistajaa ja epäselvissä tilanteissa soittaa viranomainen paikalle. Sellaisiakin tapauksia on ollut, että mielipide syyllisyydestä muuttuu seuraavana päivänä, joten valokuville tai auton videoille saattaa olla käyttöä.
Seuraavaan blogiin ajattelin kirjoitella asioista, jotka eivät sähköautolla sujukaan kätevästi. Yksi rajoite nousee ylitse muiden omassa käytössä, mutta siitä tarkemmin ennen vuodenvaihdetta. Lisäksi ajattelin haastatella sellaista sähköauton käyttäjää, jolla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Pysythän kanavalla!
– Petri Sihvo –