Taas on kokemukseni sähköautoilusta karttunut. Edelleenkin arjen helppous hurmaa sekä ajossa, että kotipihassa lataamisessa. Etenkin keväällä, kesällä ja syksyllä auton käyttö on vaivatonta. Talvikaudella sen sijaan asennetta kannattaa säätää: kulutus lisääntyy ja lataus hidastuu, mutta ennakoiden senkin kanssa pärjää mainiosti.

Talvirenkailla olen parissa vuodessa ajanut 14 300 km kulutuksen ollessa 17,6 kWh/100 km ilman lataushäviöitä ja esilämmityksiä. Toissa talvena keskikulutus oli selkeästi korkeampi, yli 20 kWh/100 km, mikä johtui kylmemmästä talvesta.

Kesärenkailla olen päästellyt 15 700 km. Harmillisesti en ole kesärengasajan kulutusta seurannut.

Renkaissa on pintaa vielä mukavasti jäljellä, kesärenkaissa 5 mm ja talvirenkaissa 7 mm, joten rengaskaupoille ei ihan lähiaikoina ole tarvetta.

Jarrut kunnossa

Ensimmäinen vapaaehtoinen huoltokin on teetetty ammattilaisella jarrujen herkistelyn osalta. Asentajan totesi jarrujen olevan kunnossa. Jarrusatuloiden mäntien jumittumista tai jarrulevyjen ruostumista ei ollut havaittavissa.

Omatoimisesti vaihdoin raitisilmasuodattimet auton puhelinsovelluksesta löytyneen ohjevideon avustuksella. Video antoi ruusuisen kuvan sisustuksen paneeleiden irrotuksesta, mutta minisorkkaraudalla nekin irtosivat jopa ehjinä. Raitisilmasuodattimet tilasin auton puhelinsovelluksen kautta ja ne tulivat kotiosoitteeseen viikon sisällä tilauksesta ja veloitus suoraan autolle ilmoitetulta luottokortilta. Mallikas asiakaskokemus, täytyy sanoa.

Akkutesti

Auton ohjelmistopäivityksen myötä ilmestyi akkutestiominaisuus ja olihan sitä testattava. Auton ajoakku piti ajaa mahdollisimman tyhjäksi ja tämä onnistuikin kätevästi pääkaupunkiseudulle suuntautuneen matkan ansiosta. Kotipihaan saavuttaessa latausta oli jäljellä 4 %, joten tuumasta toimeen. Auto ilmoitti, että laita piuha kiinni kolmivaihelaturiin ja käynnistä akkutesti, joka kestää noin 14 tuntia. Näin toimin ja välittömästi alkoi tapahtua. Auton tuulettimet alkoivat pauhaamaan, kun ajoakun purkaminen alkoi kohti nollaa prosenttia.

Aamulla ajoakku oli täynnä ja tulos ajoakun tilasta selvillä: 97 % kapasiteettia jäljellä. Lataustilastosta näki energiaa menneen 58 kWh, joka on lähellä ajoakun alkuperäistä kapasiteettia. Eli akkutesti loogisesti purki ajoakun tyhjäksi ja latasi täyteen. Eipä kapasiteetti ole kummoisesti muuttunut vajaan 30 000 km ajon jälkeen, joka toki on loistava uutinen.

Sähköautojen käyttövoimavero nousee

Kummastuksella olen seurannut nestemäisten polttoaineiden valmisteverotuksen sekä käyttövoimaverotuksen kiemuroita auton hankinnan jälkeen. Esimerkiksi sähköautojen käyttövoimaveroa nostetaan vuoden vaihteessa, mutta bensiiniautoille ei vieläkään tule käyttövoimaveroa.

Tuoreessa hallituksen esityksessä HE 132/2025 nestemäisten polttoaineiden valmisteveroa jälleen alennettaisiin. Erikoiset ovat metodit liikenteen päästöjen puoliintumistavoitteen toteuttamiseksi vuoteen 2030 mennessä.

Yölataus

Kaikesta huolimatta olen edelleen sähköautoiluun tavattoman tyytyväinen. Syksyllä vaihdoin Tampereen Energia Sähköverkko Oy:n edullisen Yleissiirto-tuotteen itselleni vieläkin edullisempaan Aikasiirto-tuotteeseen, sillä öisen ajan sähkönkäyttöni on yli 50 %. Yöllä latautuu niin auto kuin hyvä mielikin, kun tietää tekevänsä taloudellisen ratkaisun sekä siirtää kulutustaan vuorokaudenaikaan, jolloin sähköverkon siirtokapasiteettia on hyvin tarjolla. Tämähän on win–win-tilanne asiakkaalle sekä verkkoyhtiölle.

Petri Sihvo

Toimitusjohtaja