Elokuun 16. päivä lauantain vastaisena yönä kello 00.37 Tampereen Energia Sähköverkon verkolla tapahtui laaja sähkökatko. Vesilinnan sähköaseman päämuuntaja vaurioitui ja keskeytti sähkönjakelun noin 19 000 asiakkaalle. Pisimmillään katko kesti 37 minuuttia. Se tarkoittaa, että
37 minuutissa viimeisillekin katkosta kärsineille asiakkaille oli palautettu sähköt.
Aamulehti uutisoi katkosta ensimmäisen kerran lauantaiaamuna kello 8.57. Maanantaina Aamulehti julkaisi aihetta täydentävän uutisen. Erityisesti lauantaiaamun artikkeli kirvoitti useita kommentteja.
On pelkästään positiivista, että sähkönjakelu herättää keskustelua ja kiinnostusta. Kommenttipalstoilla keskustelu tosin rönsyilee, tyyli on kärkäs ja usein seassa on väärääkin tietoa. Ajattelinkin, että tämä blogi olisi oiva paikka oikoa tai tarkentaa joitakin kommenteissa esiin nostettuja pointteja ja huolia.
1. Yleisön kommentti: “Tiedotus ei ole tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla”
Oikein ja väärin. Vikatilanteessa tärkeintä on aina varmistaa turvallisuus. Vikatilanteesta ei saa aiheutua henkilöille vaaraa, olivat he sitten asiakkaitamme, työntekijöitämme tai esimerkiksi vika-alueen lähistöllä liikkuvia sivullisia. Turvallisuuden jälkeen toisena tärkeysjärjestyksessämme on sähköjen palauttaminen asiakkaille. Ymmärrettävästi tiedotteiden laatiminen tai haastattelujen antaminen medioille ei ylitä edellä mainittuja tehtäviä.
Tilanteesta viestiminenkin on tärkeää. Vian sattuessa virka-ajan ulkopuolella tähän ei vain löydy samalla sekunnilla resursseja, sillä käyttökeskus keskittyy sähköjen palauttamiseen. Onneksi teknologia auttaa ja tiedotus on vikojen osalta automatisoitu. Viat ja keskeytykset päivittyvät lähes reaalisajassa vikakartallemme. Kartalla näkyvät sekä äkillisesti tulleet viat että suunnitellut sähkökatkot eli keskeytykset.
Vikakartta löytyy osoitteesta https://www.tampereensahkoverkko.fi/asiakaspalvelu/vikapalvelu/
Tämän lisäksi asiakkaamme voivat tilata ilmoitukset sähkökatkoista puhelimeensa. Palvelu on maksuton ja tilattavissa Sähkis-palvelusta. Ohjeet löytyvät kotisivuiltamme:
Lisätietoa: Usein suunnitellusta katkosta käytetään myös termiä (sähkönjakelun) keskeytys. Karkeasti katkon ja keskeytyksen erona on se, että katko on yllättävä ja ennakoimaton, keskeytys taas suunniteltu.
2. Yleisön kommentti: “Miksi vian syyn selvitys lykättiin virka-ajalle, eikö tästä aiheudu mahdollisesti entistä laajempi sähkökatko?”
Väärin. Aiheutti sähkökatkon sitten salama, vasten ilmajohtoa kaatunut puu tai laiterikko kuten tässä tapauksessa, sähköt eivät katkea verkosta varsinaisesti vian takia, vaan sulakkeiden tai suojareleiden toiminnan ansiosta. Suojareleitä on useita ja ne valvovat automaattisesti verkon tilaa mitaten mm. jännitettä, virtaa, virran eroa eri verkon pisteissä jne.
Sulakkeiden ja suojareleiden perimmäinen idea on nopea toiminta. Vikatilanteessa ne katkaisevat sähköt ennen kuin viasta aiheutuu vaaraa henkilöille tai verkon muille osille ja laitteille. Suojareleiden avulla pystymme nopeasti myös paikallistamaan ja rajaamaan vikapaikan. Tällöin muuhun eli ehjään verkkoon voidaan turvallisesti palauttaa sähköt.
Vesilinnan sähkökatkon tapauksessa vaurioitunut sähköaseman päämuuntaja on verkon tärkein ja kallein yksittäinen komponentti. Tämän vuoksi se on myös tarkimmin suojattu. On erittäin epätodennäköistä, että jossakin muualla verkolla sattunut vika voisi ns. levitä päämuuntajaan. Näin ollen, koska vika saatiin rajattua päämuuntajaan, voitiin sähköt palauttaa luottavaisin mielin muuhun verkkoon ennalta suunnitelluin korvauskytkennöin. Tässä vaiheessa riitti vallan mainiosti tieto siitä, että päämuuntaja oli vaurioitunut. Vaurion syyn selvitys voitiin hyvin siirtää virka-aikaan tapahtuvaksi.
Usein jonkin laitteen tai komponentin vikaantumisen syy vaatii niin seikkaperäistä selvitystä, että kyseinen laite tai komponentti toimitetaan sen valmistajalle tarkastettavaksi. Sähköaseman päämuuntajan tapauksessa tämä vaatii lavettikuljetuksen järjestämistä, eikä sellainen luonnollisestikaan tapahdu aivan käden käänteessä.
Lisätietoa: Ilman sulakkeita ja suojareleitä esimerkiksi ilmajohtoa vasten kaatunut puu saattaisi aiheuttaa tunteja kestävän vian ja vaaratilanteen. Sähköt eivät välttämättä katkeaisi tällaisessa tilanteessa kovinkaan nopeasti. Toisin sanoen sulakkeet ja suojareleet ovat turvallisuuden vuoksi täysin välttämättömiä. Suojareleet saattavat toimia niin herkästi, että ne katkaisevat sähköt myös tilanteissa, jotka eivät ole varsinaisia vikoja. Tästä syystä tietyt releet suorittavat automaattisesti ns. pikajälleenkytkentöjä eli yrittävät palauttaa sähköt välittömästi verkkoon. Nopea valojen välkähdys on yleensä merkki releen suorittamasta pikajälleenkytkennästä. Esimerkiksi hetkellisesti ilmajohtoon osunut, katkennut puun oksa on tyypillinen pikajälleenkytkennällä korjautuva hetkellinen vika.
3. Kommentti: “Kyseessä oli ilkivalta tai hybridivaikuttaminen.”
Väärin. Mikään ei tällä hetkellä viittaa tähän mahdollisuuteen, mutta huoli on aito ja uhka on otettu myös verkkoyhtiöissä tosissaan. Tämän eteen on viime vuosina tehty useita toimenpiteitä ja tullaan varmasti tekemään myös jatkossa. Se on velvollisuutemme yhteiskunnan kannalta merkittävän infran haltijoina.
4. Kommentti: “Vian aiheuttivat akkuvarastot ja datakeskukset.”
Väärin. Verkkoyhtiöt vaativat ja edellyttävät, että kaikki verkkoon liitettävät laitteet täyttävät niille määritellyt vaatimukset. Tämä koskee myös asiakkaiden laitteita ja näin ollen myös datakeskuksien ja akkuvarastojen tulee täyttää nämä vaatimukset. Laitteet eivät saa myöskään aiheuttaa häiriöitä muille verkon asiakkaille.
Kiitos kommenteista!
Aamulehden artikkelin yhteydessä esitetyt kommentit olivat varsin hyviä, ja niistä on havaittavissa aito huoli tamperelaisen sähköverkon toimivuudesta. Tässä onkin hyvä oppimisen paikka meille verkkoyhtiönä: usein viestintämme on turhan teknistä, eikä välttämättä aukea maallikoille riittävällä tarkkuudella. Hyvänä esimerkkinä on usein käyttämämme lause “sähköt saatiin palautettua”. Sähköalan ammattilaiselle tähän sisältyy aina sanomatta jäänyt tarkennus, että sähkö palautettiin verkon ehjiin osiin, mutta vikapaikka tai vioittunut komponentti on rajattu pois käytöstä. Tämä ei kuitenkaan ymmärrettävästi välity asiakkaillemme, joille viestimme on suunnattu.
Toivon mukaan tämä artikkeli selvensi edes hieman verkkoyhtiön toimintaa vikatilanteissa!
Ai niin, maallikko ei ole missään määrin vähättelevä termi. Termi juontuu suoraan standardista.
