Kelit vaikuttavat kulutukseen ja toimintamatkaan

Ajoa on kertynyt noin 5700 km, joista noin 3600 km talvirenkain. Kokonaiskulutus on ollut lataushäviöineen ja esilämmityksineen 254 wh/km. Sähköä on autoon ladattu yhteensä 1461 kWh, josta 75 % on ladattu 11 kW kotilatausasemalla, 12 % työpaikalla ja loput julkisissa latureissa.

Auton kulutusta on tullut seurattua tarkemmin, kuin polttomoottoriautolla. Kulutus onkin vaihdellut melko paljon kelin mukaan. Pienimmillään autoni toimintasäde on ollut n. 150 km luokkaa, kun WLTP toimintasäteeksi luvataan 430 km. Syksyn keleissä 400 km oli helpostikin saavutettavissa. Pakkaskeleillä erityisesti kaupunkiajo tuntuu kuluttavan reilusti sähköä, koska autossani regeneraatiota rajoitetaan huomattavasti kylmän akun säästämiseksi. Valitettavasti toimintamatkan arviointi toistaiseksi vaatii hieman harrastuneisuutta. Auto tarjoaa kolmea eri vaihtoehtoa toimintamatkaksi. Kokemus toki auttaa niistä valitsemaan parhaimman, mutta polttomoottoriautossa sen arviointi oli suoraviivaisempaa. Toki autojen ohjelmat kehittyvät tämänkin suhteen koko ajan ja pääsääntöisesti päivitykset autoihin tehdään wifi-verkon kautta ilman korjaamokäyntejä. Autossani ei ole huolto-ohjelmaa.

Muutamia niksejä talviautoiluun

  1. Kahden lumiharjan käyttö on kätevää, toinen autossa ja toinen roikkumassa talon seinässä. Auto kannattaa putsata lumesta ennen lämmityksen kytkentää päälle. Tuolloin jään muodostuminen tuulilasinpyyhkijöiden päälle ja auton oviin on huomattavasti vähäisempää
  2. Ohjaamon ja akun esilämmitystä kannattaa käyttää. Auton laseja en ole talven aikana raaputtanut jäästä lainkaan. Autossa näyttäisi olevan n. 9 kW lämmitin, joten muutaman asteen pakkasella lasit aukeavat 10 minuutissa ja kovemmissakin pakkasissa 20-30 minuutissa. Toki sähköäkin kuluu, mutta jos auto on kiinni latauspisteessä, niin toimintasäde ei tästä kärsi. Akun esilämmityksellä on melkoinen vaikutus käytettävään lataustehoon. Sillä ei ole vaikutusta lyhyissä siirtymissä, mutta pidemmillä matkoilla säästää latausajoissa huomattavasti
  3. Raakaa lasinpesunestettä kannattaa laittaa suihkupulloon tai ostaa De-Icer jäänpoistajaa. Mahdollisen latausluukun jäätymisen voi sillä sulattaa melko nopeasti ja samalla voi suihkauttaa nesteet kameroiden linsseihin. Eipä tule naarmuja.
  4. Auton sisälämpötila kannattaa laskea alhaiseksi ja käyttää penkin- ja ratinlämmittimiä, jotka vievät vähemmän sähköä

Sähköautoilua kannattaa opetella

Yleisesti ottaen sähköautoilu vaatii edelleen hieman enemmän perehtyneisyyttä polttomoottoriautoiluun verrattuna. Sähköautoissa on ominaisuuksia, jotka on hyvä tiedostaa, ettei tule pettymystä. Latausmahdollisuus kotona tai työpaikalla helpottaa huomattavasti sähköautoilua.

Tässä kohtaa mainostankin Sähkis-palveluamme, josta voi katsoa oman käyttöpaikan tunnin keskitehon ja sitä kautta säätää autosta lataustehon kohdalleen, etteivät pääsulakkeet pala. Oma 3×25 A -liittymäni (maksimiteho n. 17 kW) on vielä hyvin riittänyt latailuun kylmilläkin keleillä, koska olen rajannut lataustehon noin 7-8 kW tasolle. Pääsulakkeita ei ole tarvinnut vaihdella.

Uusi sovellus auttamaan pääsulakkeen koon arviointia

Kevään aikana lanseeraamme asiakkaillemme käyttöön sähköautoiluun sovelluksen, josta voi käyttöpaikkakohtaisesti katsoa, kuinka suuritehoisen laturin kotiin tai muuhun käyttöpaikkaan voi kytkeä eli vaatiiko halutun laturin käyttö käyttöpaikan pääsulakkeen suurentamisen. Arviot perustuvat toteutuneisiin kulutuksiin. Palvelusta kerromme tarkemmin sen käyttöönoton jälkeen.