Laskutuksesi perustuu etäluettavalta sähkömittarilta saamaamme sähkön kulutukseesi. Saamme mittarilta kulutustiedot tunneittain.

Haluamme, että laskun vastaanottaminen ja maksaminen on sinulle mahdollisimman helppoa ja luotettavaa. Siksi suosittelemme maksutavaksi ympäristöystävällistä e-laskua.

Maksamisen turvallisuus paranee

Pankit ottavat lokakuussa 2025 käyttöön maksunsaajan tarkistuksen. Kun teet tilisiirron, pankki tarkistaa jatkossa, että maksunsaajan nimi ja tilinumero vastaavat toisiaan.

Jos tiedoissa on ristiriita, saat siitä ilmoituksen ennen maksun hyväksymistä. Tarkistuksen tavoitteena on parantaa maksamisen turvallisuutta ja vähentää huijausten riskiä.

Valitse ympäristöystävällinen e-lasku

Helppo ja turvallinen

Maksa laskut parilla klikkauksella. Laskutustiedot ovat aina oikein, ei näppäilyvirheitä.

Joustava ja ajantasainen

Valitse haluamasi maksutili. Laskut tulevat ajoissa ja löytyvät kätevästi pankin arkistosta. Saat valittua kätevän automaattisen maksamisen.

Helppo ottaa käyttöön

E-laskutilauksen voit tehdä helposti verkkopankissasi. Tarvitset vain laskultasi löytyvän viitenumeron.

Muita maksutapoja

Kivra

Digipostipalvelu Kivra on maksuton palvelu, jolla voit vastaanottaa, maksaa ja arkistoida laskujasi digitaalisesti. Palvelun käyttöönoton jälkeen vastaanotat laskumme, sopimusvahvistukset ja muun postin automaattisesti Kivraan. Voit saada Kivraan myös valtuutuksen antaneen henkilön laskut.

OmaPosti-palvelu

Postin OmaPosti-palvelu kokoaa laskut ja viranomaiskirjeet sähköiseen laatikkoon. Saat ilmoituksen uudesta laskusta ja voit maksaa sen suoraan OmaPostin kautta. Palvelu toimii sekä verkkoselaimella että mobiilisovelluksella.

Sähköpostilasku

Sähköpostilasku saapuu suoraan sähköpostiisi PDF-muodossa. Voit maksaa sen verkkopankissasi kuten paperilaskun – mutta ilman paperia. PDF-laskun käyttäjänä sinun tulee itse näpytellä laskun tiedot verkkopankkiisi.

Suoramaksu

Suoramaksu on tarkoitettu niille henkilöasiakkaille, jotka eivät aktiivisesti käytä verkkopankkia maksamiseen. Suoramaksussa lähetämme sinulle postitse maksun ennakkotiedotteen, ja pankki maksaa sähkölaskun automaattisesti tililtäsi eräpäivänä. Jos haluat käyttöösi suoramaksun, ota yhteyttä pankkiisi.

Paperilasku

Jos et koe sähköistä laskua sinulle sopivaksi, tarjoamme maksutavaksi myös perinteisen paperilaskun. Myös paperilasku on veloitukseton vaihtoehto.

Verkkolasku yritykselle

Verkkolasku on yrityksille suunnattu sähköinen lasku, joka siirtyy suoraan ostajan taloushallintojärjestelmään. Se nopeuttaa käsittelyä, vähentää manuaalista työtä ja virheitä sekä on kustannustehokas ja ympäristöystävällinen vaihtoehto paperilaskulle.

Kaksi erillistä laskua sähköstä

Sähköstä tulee sinulle kaksi erillistä sähköä: ensimmäinen tulee sähkön myynnin osuudesta omalta sähkönmyyjältäsi ja toinen lasku koskee sähkön verkkopalvelua eli sähkön siirtoa. Sähkön siirtolasku tulee meiltä Tampereen Energia Sähköverkolta.

Haluatko siirtää laskusi eräpäivää?

Erääntymättömälle laskulle oma mahdollista saada maksuaikaa. Kätevimmin siirrät eräpäivää Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirto maksaa 4,56 e (sis. alv 25,5 %) /siirretty eräpäivä.

Suoramaksulaskun eräpäivää ei voi siirtää, koska pankki veloittaa laskun automaattisesti pankkitililtä alkuperäisenä eräpäivänä.

Maksumuistutus, katkaisuvaroitus ja perintä

Yhteistyökumppanimme Ropo Oy huolehtii erääntyneiden sähkölaskujen maksumuistutuksista ja perinnästä. Ropo Oy:n lähettämästä laskusta käy aina ilmi mistä laskusta on kyse ja minne voi olla yhteydessä ongelmatilanteissa.

Maksumuistutuksiin, katkaisuvaroituksiin ja perintään liittyen voit olla yhteydessä suoraan Ropon asiakaspalveluun.

Tilinumeron ilmoittaminen

Tilinumeron ilmoittaminen

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Tällä lomakkeella voit ilmoittaa meille tietoturvallisesti tilinumerosi maksujen palautusta tai erikseen sovittujen hyvitysten maksamista varten. Jos sinulla on useampi hyvityslasku, riittää että ilmoitat tilinumeron vain kerran. Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.
Nimi*
Löydät asiakasnumeron laskultasi.
Jos sinulla on useita hyvityslaskuja, riittää, että täytät lomakkeen kerran käyttäen yhden laskun numeroa
18 merkkiä
Osoitetiedot
Käsittelemme lomakkeella antamiasi henkilötietoja Tampereen Energia Sähköverkon Yleisten tietosuojakäytäntöjen mukaisesti.

Olisiko näistä apua?

Miten voin muuttaa laskun eräpäivää?

Laskun eräpäivän muuttaminen onnistuu Sähkis-palvelussamme Laskutus-sivulla eräpäivän edessä olevasta sinisestä kalenterikuvakkeesta. Eräpäivää pystyy muuttamaan, jos eräpäivä on tulevaisuudessa eikä sitä ole vielä muutettu aikaisemmin. Jos kuvake on harmaana, ei eräpäivää pysty muuttamaan.

Laskulle on mahdollista saada lisää maksuaikaa tai sopia maksusuunnitelmasta. Erääntymättömän laskun eräpäivää siirrät kätevästi Sähkis-palvelussamme.  Yli 14 vrk eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €.

Entä jos en selviä laskuni maksusta tai saan suuren laskun?

Laskulle on mahdollista saada lisää maksuaikaa tai sopia maksusuunnitelmasta. Erääntymättömän laskun eräpäivää siirrät kätevästi maksuttomassa Sähkis-palvelussamme.  Yli 14 vrk eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €.

Jos sinulla on yli kaksi viikkoa sitten erääntynyt lasku tai olet saanut maksumuistutuksen, voit sopia sen maksamisesta olemalla yhteydessä yhteistyökumppaniimme Ropoon, joka huolehtii erääntyneiden laskujen asiakaspalvelusta.

Sähkis-palvelussamme voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen laskukohtaisesti.

Haluaisin maksuaikaa laskulle. Mitä teen?

Jos laskun eräpäivä ei ole vielä mennyt, voit saada laskullesi maksuaikaa. Kätevimmin siirrät eräpäivää Sähkis-palvelun Laskutus-osiossa. Eräpäivän siirto maksaa 4,50 e / siirretty eräpäivä.

Miksi saan Tampereen Energia Sähköverkolta laskun, vaikka ostan sähköni muulta yhtiöltä?

Paikallisena sähköverkkoyhtiönä me Tampereen Energia Sähköverkolla vastaamme sähkönjakelustasi ja laskutamme siitä siirtomaksun. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa.

Käyttääksesi sähköä sinulla tulee olla kaksi voimassa olevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Tampereen Energia Sähköverkon ja sähkön myyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa. Tehdessäsi sähkön myyntisopimuksen, olet valtuuttanut myyntiyhtiön tekemään puolestasi verkkopalvelusopimuksen paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa.

Tampereen Energia Sähköverkko ja valitsemasi sähkön myyntiyhtiö lähettävät sinulle erilliset laskut.

Löydät laskusi kätevästi maksuttomasta Sähkis-asiointipalvelustamme.

Miksi sähkölaskussa näkyy korjausrivejä?

Sähkömittarin tuntirekisteri luetaan kerran päivässä, pääsääntöisesti edellisen päivän tuntisarjat. PLC-tekniikan luennalla voi joskus olla parin päivän viive. Mittareiden luentaa voivat haitata esimerkiksi jotkut sähköverkkoon liitetyt laitteet, muutokset tukiasemilla tai uudet rakennukset.

Mikäli mittaria ei olla saatu luettua, arvioimme kahden vuorokauden jälkeen puuttuvan tuntienergian ja toimittamme Datahubiin (myyjän käyttöön) tiedot epävarmoina arvioina. Kun saamme mittarilta oikeat tiedot, korjaamme mittaustiedon ja muutamme statuksen mitatuksi. Näin myyjä tietää aina, onko arvo oikea eli mitattu vai arvio, joka tulee muuttumaan.

Varsinkin kuunvaihteessa luennoissa voi olla normaalia pidempää viivettä, koska mittareilta haetaan silloin tuntisarjojen lisäksi myös tariffilukemat. Osa myyjistä haluaa suorittaa asiakkaan laskutuksen jo kuukauden ensimmäisenä päivänä, vaikka verkkoyhtiöllä on 11 vuorokautta aikaa toimittaa lopulliset mittaustiedot. Osa myyjistä ottaa tietoisen riskin laskuttamalla epävarmaksi tiedetyillä arvioilla.

Mikäli myyjä on laskuttanut epävarmoilla arvioilla, on hyvin todennäköistä, että seuraava lasku sisältää korjausrivejä, joilla näitä arvioituja arvoja päivitetään mitatuiksi.

Mistä tiedän, mikä on sähkön myyntiyhtiöni?

Löydät tiedon sähkön myyntiyhtiöstäsi myyntisopimuksen laskultasi. Voit valita ja asioida sähkön myyntiyhtiösi kanssa heidän palvelukanavissaan. Useimmat myyntiyhtiöt tarjoavat sähköisen asiointimahdollisuuden verkkosivuillaan tai erillisen mobiilisovelluksen kautta.

Miksi maksan sähkönsiirrosta? Mihin siirtohinta perustuu?

Tampereen Energia Sähköverkolla me siirrämme sähkön kotiisi ja varmistamme, että sähköverkko toimii aina ja kaikissa olosuhteissa. Sähkönsiirtomaksulla maksat sähkön siirtämisestä kotiisi ja verkkomme ylläpidosta sekä kehittämisestä.  Lue lisää verkkopalvelumaksun muodostumisesta: https://www.tampereensahkoverkko.fi/sahkon-jakelu-ja-kulutus/verkkopalvelutuotteet-hinnat-ja-sopimusehdot/